Ga naar de inhoud

Calais - Ferriehaven Post 8

In de haven van Calais werd in het najaar van 2010 de bodembescherming van Post 8 vernieuwd.  Dit in afwachting van de nieuwe superferries die begin 2011 in de vaart kwamen.

 .
 
 

De oude breukstenen moesten weggebaggerd worden (en werden bij hoogwater gedumpt op het strand), de bodem moest verdiept worden, en nieuwe breukstenen werden geplaatst.  Er werd gewerkt met een getij van 7 meter, wat resulteerde in een maximale werkdiepte van 18 meter.

 

De nieuwe breukstenen hebben een uitzonderlijke volumieke masse van 3,15T/m³.  Dit om met een geringere laagdikte toch éénzelfde bescherming te verkrijgen.  Aangezien deze breukstenen zeldzaam zijn, moesten ze getransporteerd worden uit een steengroeve in de Vendée.  Via de haven van Les Sables d'Olonne werd er 14.000 ton breuksteen verscheept.

 .
 .
 
 
ISO9001 Certified ISO14001 Certified VCA Certified